document.write(unescape("%3Cscript src=%27http://s10.histats.com/js15.js%27 type=%27text/javascript%27%3E%3C/script%3E")); " />

puchatek


Idź do treści

Koncepcja pracy

KONCEPCJA PRACY

PROGRAM ROZWOJU ZESPOŁU PRZEDSZKOLNO - ŻŁOBKOWEGO
im. KUBUSIA PUCHATKA NA LATA 2010 - 2015




MISJA

  • Tworzymy klimat wychowawczy zapewniający wszechstronny rozwój wszystkich wychowanków w wymiarze: społecznym, ekologicznym, kulturalnym i gospodarczym.
  • Stawiamy na przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku, promujące zdrowie, optymizm i działania proekologiczne.


WIZJA

  • Poprzez planową i świadomą edukację ekologiczną kształtujemy u dzieci trwałe wartości i właściwe normy postępowania ekologicznego.
  • Wpajamy dzieciom zachowania prozdrowotne.
  • Wspólnie z rodzicami wychowujemy dzieci zaciekawione otaczającym światem, odczuwające radość odkrywania, tworzenia, eksperymentowania i obserwowania środowiska naturalnego.
  • Pobudzamy inwencję twórcza dzieci poprzez samorealizację w ekspresji: słownej, muzycznej, plastycznej i ruchowej.
  • Wyposażamy dzieci w wiedzę, umiejętności oraz optymizm niezbędny do powodzenia w nauce szkolnej.
  • Rozbudzamy w dzieciach poczucie przynależności do regionu i środowiska, w którym żyją.
  • Krzewimy ideę zjednoczonej Europy poprzez kształtowanie postawy:

- tolerancji, akceptacji wobec innych narodów i ich kultury,
- współodpowiedzialności,
- poszanowania praw człowieka,
- znajomości języków obcych

  • Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci
  • Zapewniamy miłą i bezpieczną atmosferę do zabawy i nauki w oparciu o zaangażowanie wszystkich pracowników, rodziców, rady rodziców, urzędu miasta, kuratorium oświaty oraz instytucji wspomagających.
  • Systematycznie ewaluujemy i doskonalimy jakość pracy naszej placówki.


Spis treści

I Wstęp str. 3
II Proces dydaktyczno-wychowawczy i opiekuńczy str. 4
III Współpraca ze środowiskiem str. 8
IV Zarządzanie i organizacja str. 9
V Doskonalenie jakości bazy str.11
VI Ewaluacja programu str.13

I WSTĘP


Zespół Przedszkolno - Żłobkowy im. Kubusia Puchatka w Kudowie Zdroju został utworzony na bazie zlikwidowanego Żłobka Miejskiego z Oddziałem Przedszkolnym w dniu 31.08.2001 r. Placówka jest położona przy ul. 1 Maja 16 . Funkcjonują w niej 2 grupy żłobkowe i 4 grupy przedszkolne. W skład Zespołu wchodzą również 2 grupy przedszkolne usytuowane w Zespole Szkół Publicznych im. Jana Pawła II Szkole Podstawowej Nr 2 oraz jedna grupa przy ul. Poznańskiej 2. W sumie są to 2 grupy żłobkowe i 7 grup przedszkolnych. Zespół jest placówka prowadzoną przez Urząd Miasta. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty we Wrocławiu Oddział Wydziału Nadzoru Pedagogicznego w Wałbrzychu
Placówka posiada swoją stronę internetową: www.puchatek-kudowa.pl, e-mail: zpz.kudowa@wp.pl , tel. 748661 447
Kadrę przedszkola stanowi 11 nauczycieli wychowania przedszkolnego zatrudnionych na pełen etat i 3 nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze ( katecheta, logopeda, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej). Pozostali pracownicy to 3 pielęgniarki, intendent, 2 kucharki, 7 pracowników do prac lekkich i konserwator zatrudniony na 5/8 etatu.
Zespół dysponuje 168 miejscami dla dzieci w przedszkolu i 30 w żłobku, przeznaczonymi dla dzieci w wieku od 4 miesięcy do 6 lat. Przedszkole i żłobek są czynne od godziny 6.00 do 16.00. Nabór do placówki odbywa się od 01.03. do 31.03. każdego roku.
W przedszkolu realizowany jest program wychowawczy, program " Optymistycznego Przedszkola", program profilaktyki, program pracy z dzieckiem przedszkolnym wykazującym szczególne uzdolnienia i zainteresowania, system postępowania z dzieckiem z problemami edukacyjnymi, system postępowania z dzieckiem ułatwiającym mu adaptacje do warunków przedszkolnych, program edukacji przedszkolnej " Nasze Przedszkole" M. Kwaśniewska, W. Żaba - Żabińska
W swojej pracy nauczyciele wykorzystują oprócz tradycyjnych metod opartych na: działaniu, bezpośrednim spostrzeganiu i przeżywaniu oraz słowie wiele interesujących koncepcji z dziedziny pedagogiki. Są to miedzy innymi:

  • " Edukacja matematyczna" wg prof. E. Kruszczyk - Kolczyńskiej
  • " Metoda gimnastyki twórczej " ( ekspresyjnej) Rudolfa Laban
  • " Metoda twórczego ruchu" Carla Orfa
  • " Metoda ruchu rozwijającego" Weroniki Sherbone
  • " Metoda Pedagogiki Zabawy" Klauza
  • " Kinezjologia Edukacyjna" Paula Dennisona


Wymienione metody znajdują zastosowanie w takich formach pracy jak:

  • różnego rodzaju zabawy (dydaktyczne, ruchowe, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze, twórcze)
  • gry dydaktyczne,
  • spacery, wycieczki,
  • czynności samoobsługowe dzieci,
  • zajęcia organizowane przez nauczyciela z małymi zespołami i z całą grupą,
  • prace dzieci związane z doświadczeniami i eksperymentowaniem,
  • organizowanie uroczystości przedszkolnych.


II PROCES DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY I OPIEKUŃCZY
Cele strategiczne:
1. Doskonalenie procesu dydaktyczno - wychowawczego przedszkola.


Zadanie i spodziewane efekty:

1. Tworzenie klimatu tolerancji i życzliwości oraz akceptacji dla innych narodów i własnego otoczenia

  • Absolwenci przedszkola są tolerancyjni i życzliwi. Chętnie pomagają innym, wspierają się wzajemnie
  • Przestrzegają norm zachowań społecznych
  • Są otwarci na kontakty z dziećmi z innych krajów
  • Znają zwyczaje i tradycje ludowe Czechów
  • Potrafią określić własne emocje i uczucia oraz emocje innych ludzi
  • Nie używają przemocy fizycznej i słownej
  • Dostrzegają różnice między ludźmi i akceptują je


2. Promowanie zdrowia, bezpieczeństwa, profilaktyki :

  • Dzieci posiadają wiedzę i nawyki dotyczące prawidłowego odżywiania
  • Dzieci potrafią dbać o higienę
  • Dzieci znają i przestrzegają zasady bezpieczeństwa na drodze i w życiu codziennym.
  • Przedszkole wyposażyło dzieci i dorosłych w wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia ,zapoznało ze sposobami ochrony przed nimi
  • Przedszkole zapewniło dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, zapobiegając
  • niepożądanym zjawiskom i wypadkom.


3. Zatrudnienie psychologa

  • Dzieci lepiej przechodzą okres adaptacji do warunków przedszkolnych
  • Problemy wychowawcze i rozwojowe są niwelowane w ramach współpracy wszystkich członków zespołu wychowawczego ( psychologa, wychowawcy, rodziców)


4. Wyposażenie w pomoce niezbędne do pracy logopedę, psychologa i nauczyciela gimnastyki korekcyjnej:

  • Dzieci są lepiej rozwinięte sprawnościowo i chętniej przejawiają różne formy aktywności ruchowej
  • Dzieci mają poprawną wymowę ułatwiającą im komunikację, naukę czytania i pisania w szkole
  • Dzieci posiadają odporność emocjonalną, wykazują zachowania prospołeczne


5. Ujednolicenie własnych oddziaływań wychowawczych z oddziaływaniami rodziny:

  • Przedszkole wspomaga rodziców w procesie wychowawczym
  • Dyrektor i kadra pedagogiczna zachęcają rodziców do współdecydowania o działaniach wychowawczych podjętych w przedszkolu
  • Są wykorzystywane różnorodne formy współpracy z rodzicami.
  • W przedszkolu opracowano i wdrożono nowy program wychowawczy zgodny z nową podstawą wychowania przedszkolnego
  • Przedszkole inicjuje i wzmacnia pozytywne oddziaływania rodziców na jakość swej pracy



6. Coraz lepsze przygotowanie dzieci do dalszego etapu edukacji oraz stworzenie im warunków do osiągnięcia sukcesów z uwzględnieniem ich naturalnego i przyspieszonego rozwoju jak i trudności.

  • Nauczycielki znają możliwości, umiejętności i zainteresowania dzieci.
  • Kontynuuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
  • Wzbogacona jest oferta działań terapeutycznych
  • Zrealizowano wprowadzone i zatwierdzone programy i innowacje
  • Dzieci uzdolnione rozwinęły swoje talenty i zdolności.
  • Absolwenci wykazują się wysokim stopniem opanowania wiedzy, umiejętności i postaw, warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego


7. Kontynuacja programu " Optymistyczne Przedszkole";

  • Dzieci są zaradne, przedsiębiorcze i optymistyczne


8. Dalsza intensywna edukacja dzieci w zakresie ekologii oraz systematyczne podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska:

  • Przedszkole wyposażyło dzieci w wiedzę ekologiczną i nauczyło je jak żyć w zgodzie z przyrodą, dbać o zasoby naturalne Ziemi, rośliny i zwierzęta:

- dzieci potrafią segregować odpady
- zbierają baterie do utylizacji
- dokarmiają zwierzęta w lesie
- prowadzą ptasią stołówkę w zimie
- znają rośliny chronione występujące na naszym terenie
- potrafią zachować się w lesie
- śmieci wyrzucają do pojemników
-rozumieją zasady racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych
- oszczędzają prąd, gaz

  • Dzieci z radością odkrywają tajemnice przyrody.
  • Przedszkole trwale ukształtowało u dzieci postawy szacunku do środowiska i jego ochrony




Wskaźniki efektywności realizacji celu strategicznego

Zadania i żródła informacji
1. Tworzenie klimatu tolerancji i życzliwości oraz akceptacji dla innych narodów i własnego otoczenia:

  • Plan współpracy z przedszkolem w Hronovie z Czech
  • Obchody " Dnia Życzliwości"
  • Kronika przedszkola, strona internetowa
  • Dzienniki zajęć
  • Regulamin konkursu na " Życzliwego przedszkolaka"
  • Występy dla: emerytowanych pracowników przedszkola, z okazji Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki, Dnia Ojca
  • Program " Mały Europejczyk"


2. Promowanie zdrowia, bezpieczeństwa, profilaktyki:

  • Program profilaktyki
  • Program Bezpieczny Przedszkolak
  • Dzienniki zajęć
  • Scenariusze zajęć
  • Regulaminy konkursów wewnętrznych
  • Zajęcia otwarte
  • Protokoły szkoleń dla rodziców
  • Ćwiczenia ewakuacji dzieci i personelu
  • Współpraca z policją, strażą miejską, strażą pożarną, przychodniami zdrowia


3. Ujednolicenie własnych oddziaływań wychowawczych z oddziaływaniami rodziny:

  • Protokoły zebrań z rodzicami, zeszyt kontaktów indywidualnych
  • Normy zachowań w grupie- kodeksy grupowe
  • Zajęcia otwarte, pogadanki ze specjalistami, tablice informacyjne, artykuły w prasie regionalnej
  • Harmonogram imprez przedszkolnych
  • Plan współpracy z rodzicami
  • Protokoły Rady Rodziców
  • Program wychowawczy w oparciu o nową podstawę programową
  • Strona internetowa przedszkola


4. Coraz lepsze przygotowanie dzieci do dalszego etapu edukacji oraz stworzenie im warunków do osiągnięcia sukcesów z uwzględnieniem ich naturalnego i przyspieszonego rozwoju jak i trudności:

  • Raporty z diagnozy dzieci
  • Program profilaktyki
  • Program pracy z dzieckiem przedszkolnym wykazującym szczególne uzdolnienia i zainteresowania
  • System postępowania z dzieckiem z problemami edukacyjnymi
  • System postępowania z dzieckiem ułatwiający mu adaptację do warunków przedszkolnych
  • Program wychowawczy
  • Wyróżnienia i nagrody za udział w konkursach, festiwalach, przeglądach
  • Plan pracy logopedy
  • Badanie losów absolwentów
  • Pomoce dydaktyczne dostosowane do realizacji programów
  • Zajęcia dodatkowe opłacane przez rodziców
  • Zadawalające wyniki ewaluacji realizowanych programów
  • Wysoka ocena absolwentów przez nauczycielki klas I szkół podstawowych
  • Raporty przekazywane placówce


5. Kontynuacja programu " Optymistyczne Przedszkole":

  • Dzienniki zajęć
  • Protokoły szkoleń rodziców
  • Paszporty do kariery
  • Tablica informacyjna, strona internetowa, kronika przedszkolna, artykuły w prasie regionalnej
  • Ewaluacja programu


6. Dalsza intensywna edukacja dzieci w zakresie ekologii oraz systematyczne podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska:

  • Dzienniki zajęć
  • Kronika przedszkola, strona internetowa
  • Uzyskane dyplomy w konkursach ekologicznych i na segregację odpadów
  • Artykuły w lokalnej prasie
  • Plan współpracy z dyrekcją " Parku Narodowego Gór Stołowych"
  • Zdobycie " Zielonego Certyfikatu"




III WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

Cele strategiczne:

1. Tworzenie klimatu dialogu i współpracy ze środowiskiem.


Zadanie i spodziewane efekty:
1. Pozyskiwanie zasobów środowiska rodzinnego i lokalnego na rzecz edukacji dzieci:

  • Dzieci są bardzo dobrze przygotowane do dalszych etapów edukacji
  • Rodzice znają i aktywnie pomagają w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  • Instytucje państwowe, stowarzyszenia, organizacje, osoby prywatne wspomagają nauczycieli w ich codziennej pracy, organizacji imprez przedszkolnych, wycieczek, akcji itd. wzbogacając ofertę programową przedszkola
  • Przedszkole pozyskało sponsorów do realizacji swoich zadań statutowych
  • Dzieci posiadają wiadomości o swoim mieście, regionie i kraju
  • Dostrzegają atrakcyjność własnej miejscowości i jej okolic


2. Aktywne uczestnictwo przedszkola w przedsięwzięciach na rzecz środowiska:

  • Absolwenci są wrażliwi na potrzeby i odczucia innych ludzi, wykazując zachowania prospołeczne
  • Przedszkole kontynuuje tradycje uczestniczenia w kampaniach społecznych np " Góra Grosza" " Dzieciństwo bez przemocy", "Cała Polska czyta dzieciom", "Święto Ziemi" itd.
  • Przedszkole uczestniczy w konkursach organizowanych przez instytucje działające w naszym regionie
  • Dzieci chętnie biorą udział w występach artystycznych dla rodziców, babć i dziadków, emerytów, kuracjuszy, radnych
  • Dbają o środowisko naturalne


Wskaźniki efektywności realizacji celu strategicznego

Zadania i źródła informacji:
1. Pozyskiwanie zasobów środowiska rodzinnego i lokalnego na rzecz edukacji dzieci:

  • Plan współpracy z rodzicami
  • Protokoły zebrań z rodzicami
  • Strona internetowa, kronika przedszkola, artykuły w lokalnej prasie, telewizja kłodzka
  • Podziękowanie dla sponsorów
  • Scenariusze zajęć
  • Roczne plany pracy z poradnią psychologiczno - pedagogiczną
  • Faktury za dokonane zakupy
  • Wzbogacenie kącików zabaw, więcej pomocy dydaktycznych
  • Różnorodność realizowanych programów
  • Bogata oferta zajęć dydaktycznych i dodatkowych


2. Aktywne uczestnictwo przedszkola w przedsięwzięciach na rzecz środowiska:

  • Strona internetowa, kronika przedszkola, artykuły w lokalnej prasie, telewizja kłodzka
  • Dyplomy, wyróżnienia, podziękowania
  • Plakaty kampanii









IV ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

Cele strategiczne:
1. Wypracowanie skutecznych form zarządzania placówką

Zadanie i spodziewane efekty:
1. Doskonalenie systemu obiegu informacji w przedszkolu:

  • Wszyscy pracownicy są na bieżąco informowani o sprawach dotyczących przedszkola i ich samych.
  • Informacje docierają do nauczycieli m. in. drogą elektroniczną
  • Usprawnienie obiegu informacji wewnątrz przedszkola
  • Wszyscy znają i stosują obowiązujący w przedszkolu schemat obiegu dokumentów


2. Wspieranie i motywowanie rozwoju pracowników:

  • Nauczycielki podjęły studia
  • Nauczycielki ukończyły studia podyplomowe
  • Wszyscy pracownicy chętnie uczestniczą we wszystkich formach doskonalenia zawodowego, w formach wewnętrznych i zewnętrznych
  • Nauczyciele na bieżąco czytają prasę pedagogiczną, czytają książki edukacyjne.
  • Nauczycielki zdobytą wiedzę wykorzystują w swojej pracy


3. Delegowanie uprawnień:

  • Zmotywowanie osób szczególnie zaanga-żowanych w pracę na rzecz placówki
  • Skonsolidowanie ludzi wokół zadań oraz wypracowanie wspólnego przekonania, że razem możemy więcej
  • Zdecydowane ograniczenie czasu, jaki należy poświęcić na załatwianie bazowych spraw funkcjonowania przedszkola
  • Pracownicy zajmują się procesami rutynowymi, nie wymagającymi stosowania rozwiązań nietypowych,
  • Pracownicy mniej ambitni realizują duży spektrum zadań ważnych dla funkcjonowania placówki


4.Nadzór nad realizacją obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci pięcioletnich:

  • Wszystkie dzieci 5 - letnie zamieszkujące na terenie naszego miasta zostały objęte edukacją przedszkolną


Wskaźniki efektywności realizacji celu strategicznego

Zadania i źródła informacji

1. Doskonalenie systemu obiegu informacji w przedszkolu:

  • Zarządzenia dyrektora, terminowe wykonywanie poleceń, postępowanie zgodne ze schematem obiegu dokumentów, tablica informacji wewnętrznych Zespołu


2. Wspieranie i motywowanie rozwoju pracowników:

  • Dyplomy ukończenia studiów, studiów podyplomowych, kursów doskonalących, szkoleń, procedura obserwacji zajęć, plan WDN, dodatki motywacyjne


3. Delegowanie uprawnień

4. Nadzór nad realizacją obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci pięcioletnich;

  • Rejestr " Kart zgłoszenia dziecka do Zespołu Przedszkolno - Żłobkowego", wykaz dzieci zamieszkujących na terenie miasta uzyskany z Urzędu Miasta












V DOSKONALENIE JAKOŚCI BAZY

Cele strategiczne:

1. Tworzenie optymalnych warunków do realizacji podstawy programowej w
atmosferze bezpieczeństwa i spełnienia wymogów sanitarnych, bhp, p.poż.


Zadanie i spodziewane efekty:
1. Zabezpieczenie odpowiednich warunków lokalowych i dydaktycznych placówki:

  • Sale są przygotowane do zajęć zgodnie z obowiązującymi w tej sprawie przepisami
  • Każda grupa ma odpowiednią do wieku dzieci bazę dydaktyczną ( pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny, nagłaśniający, zabawki edukacyjne, kąciki zabaw)


2. Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i nauki zgodnie z obowiązującym prawem w tym zakresie:

  • Przeglądy techniczne obiektu są prowadzone na bieżąco ( szczelność instalacji gazowej, instalacja elektryczna, drożność kominów i wentylacji, instalacja odgromowa, ważność gaśnic p.pożarowych) Drogi ewakuacyjne są znane
  • Ksiązka budowlana obiektu prowadzona jest na bieżąco
  • Wszyscy pracownicy są przeszkoleni z zasad udzielania pierwszej pomocy, znają przepisy bhp, p.poż i HACCAP
  • Wszyscy pracownicy znają i stosują instrukcje i procedury bezpieczeństwa obowiązujące w Zespole
  • Ogród przedszkolny wyposażony jest w urozmaicone urządzenia umożliwiający bezpieczny i twórczy pobyt dzieci na świeżym powietrzu


Wskaźniki efektywności realizacji celu strategicznego
Zadanie i źródła informacji:
1. Zabezpieczenie właściwych warunków lokalowych i dydaktycznych placówki:

  • Faktury , rachunki, protokoły kontroli, księgi inwentarzowe


2. Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i nauki:

  • Protokoły dołączone do księgi budowlanej obiektu,

VI EWALUACJA

Etapy zbierania danych i cele ewaluacji:
1. Bieżące obserwowanie realizacji zadań:

  • ustalenie stopnia zgodności realizowanych zadań z zaplanowanym harmonogramem
  • doskonalenie realizowanego programu ( wprowadzanie zmian)


2. Po zakończeniu każdego roku realizacji programu:

  • sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte
  • ocena stopnia zaangażowania pracowników w realizację programu
  • zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania


3. Po zakończeniu realizacji całego programu w 2015 r:

  • oszacowanie efektów działania całego programu i ustalenie w jakim stopniu zostały osiągnięte zaplanowane cele
  • ocena stopnia zaangażowania pracowników
  • zebranie informacji do dalszego planowania pracy przedszkola


Proces ewaluacji będzie prowadzony poprzez:
1.
obserwację dzieci
2. rozmowy z rodzicami i dziećmi
3. wywiady, wywiady scenariuszowe
4. ankietowanie rodziców
5. testy dla dzieci
6. analizę wytworów i osiągnięć dzieci
7. analizę dokumentów ( zapisy w dzienniku, protokoły Rady Pedagogicznej Zespołu, protokoły kontroli, wizytacji, scenariusze zajęć, kronikę, stronę internetową przedszkola, artykuły w gazetach na temat przedszkola, gazetki okolicznościowe itd.)
8. scenariusze rozmów z nauczycielami i pracownikami przedszkola
9. ankietowanie nauczycieli i pracowników przedszkola
Informację dotyczącą bieżącej realizacji zadań zaplanowanych na dany rok szkolny gromadzą nauczycielki poszczególnych grup, a po ich zakończeniu przekazują informację zwrotną dyrektorowi. Ewaluację po zakończeniu każdego roku realizacji programu i ewaluację
sumującą przeprowadza dyrektor, a jej wyniki przedstawiane są na posiedzeniach Rady Pedagogicznej Zespołu Przedszkolno - Żłobkowego



Powrót do treści | Wróć do menu głównego